Ефективність використання субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами
16.07.2021
16 липня об 11:00 пройшла Zoom конференція щодо ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами 2021 р.
Олешко Оксана Олександрівна представила аналіз стану інклюзивного навчання у комунальних закладах освіти Дніпровської міської ради та ефективність використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.

Формування мережі інклюзивних класів і груп закладів освіти відбувається на підставі заяви батьків до якої додається висновок ІРЦ про комплексну оцінку розвитку дитини. Інклюзивну групу у закладі дошкільної освіти своїм наказом відкриває департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
На 2020/2021 н.р у 91 закладу освіти 450 інклюзивних класів у яких навчається 542 дитини.
Також у презентації йшлося про психолого-педагогічне забезпечення інклюзивної освіти. Особливістю організації інклюзивного навчання у закладах освіти є психолого-педагогічний супровід. Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872), Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти (постанова КМУ від 10.04.2019 № 530) психолого-педагогічний супровід інклюзивного навчання здійснюють: вчителі, вихователі, асистент вчителя, асистент вихователя, вчителі-дефектологи, практичні психологи тощо.
Станом на 31.05.2021 у комунальних закладах загальної середньої освіти підпорядкованих Дніпровській міській раді кількість вакансій становить:
асистентів учителя – 34, 5 ставки,
логопедів – 11 ставок,
дефектологів – 14 ставок,
практичний психологів – 2 ставки,
реабілітологів – 3 ставки.
Одночасно, статтею 23 Закону України «Про освіту» держава гарантує академічну, організаційну, і кадрову автономію закладів освіти.
Вирішення кадрового питання можливо за рахунок:
– використання власного кадрового потенціалу,
– листування із закладами вищої освіти,
– звернення до служб зайнятості,
– оголошення на сайті школи, у соцмережах.
Також було проведено детальний аналіз щодо питань проведення корекційно-розвиткових занять для дітей з ООП, а саме: визначення кількості годин і напрямку проведення КРЗ.
Постановою № 872 визначено кількість годин на проведення КРЗ відповідно до нозології дитини: три – п’ять годин – для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями; п’ять – вісім годин – для дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку тощо).
Рекомендації щодо кількості годин і напрям проведення містяться у висновку ІРЦ. Команда супроводу у присутності батьків затверджує кількість годин у ІПР. Одночасно, звертаємо Вашу увагу, що батьки у складі команди супроводу можуть лише рекомендувати змінювати кількість годин КРЗ того чи іншого напряму, але не відміняти їх повністю і не додавати напрям за власним бажанням.

У пункті 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» (далі – Постанова № 88) визначено, що Додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводяться (надаються) фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби – додатково залученими фахівцями), з якими заклад освіти укладає цивільно-правові договори. Перелік фахівців, які можуть проводити (надавати) додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги), визначено у додатку 5. Оплата проведених КРЗ проводиться щомісяця на підставі акту приймання проведених КРЗ.
Стосовно корекційних засобів, їхнього придбання та використання КЗ регламентовано Постановою № 88. У пункті 4 визначено, що «За рахунок субвенції здійснюється придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, що дають змогу опанувати навчальну програму, для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в інклюзивних класах / групах закладів освіти».
Питання зберігання та використання КЗ також є важливим. При закупівлі засобів спільного користування (комп’ютерна техніка) необхідно забезпечити доступність всіх дітей з ООП до цих засобів.
Процедура закупівлі корекційних засобів відбувається відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі». Дефектологами ІРЦ були рекомендовані КЗ і після замовлення закладами освіти були департаментом здійсненні відповідні процедури.